Nadien werd wat er restte van het oorspronkelijk leder terug aangebracht, en het nieuwe kalfsleder bijgekleurd. Ook een nieuwe titel werd aangebracht. Door leder voor het bijkleuren af te dekken met stijfsel, werden kunstmatig slijtplekken gemaakt. De band bewaard op deze manier niet alleen zijn oorspronkelijke uitstraling maar is ook structureel gezond gemaakt.
Afterwards, was what remained of the original leather, was put back over the new leather. The new calf leather was dyed. Also a new title was applied. Artificially scuffs where made by appliying starch paste before dyeing the leather.. The book kept in this way not only its original appearance but is also made structurally sound.
Een doorgedreven vorm van restauratie is soms aangewezen. Bij bovenstaande band was het leder in zo’n slechte staat en waren er zoveel ontbrekende stukken, dat een voorzichtige restauratie weinig zoden aan de dijk zou brengen. Er werd in dit geval geopteerd om de gehele omslag (of wat er nog van overbleef ) volledig te vervangen. Er werden nieuwe borden, perkamenten rugversterking, kapitaalbanden en nieuw kalfsleder aangebracht.
A thorough form of restoration is sometimes appropriate. The leather of the above bookwas in such poor condition and there were so many missing pieces of the leather that the classical rebacking was not a sound solution. In this case it was to replace fully the whole cover (or what’s left of it was). There were applied new boards, parchments reinforcements, headbands and new calfskin.